Dal 24 al 30 Settembre a Ragusa si terrà la terza edizione di FestiWall, il festival dedicato all’arte pubblica più a sud d’Europa.
Questa manifestazione nasce intorno al desiderio di portare a Ragusa, una delle cittadine più belle della nostra Sicilia, il meglio della Stree Art, facendo attenzione a rappresentarla in tutte le sue sfumature.
FestiWall è un evento culturale che per il terzo anno consecutivo interverrà sulla città stessa.
In che senso?
La cinque opere murali realizzate per questa edizione da altrettanti artisti di rilevanza mondiale, si sommano infatti ai dieci muri dei due anni precedenti, dando così la possibilità alla Street Art di colorare la città, arricchire il territorio e contribuire al fermento culturale di Ragusa.
In quest’ottica non è certamente fuori contesto ritenere FestiWall un vero e proprio motore della Street Art, al tempo stesso un appuntamento importante per gli abitanti della città e territorio circostante. Un esempio di contaminazione culturale, quanto di una Sicilia che giorno dopo giorno si apre sempre di più al mondo.
Ragusa accoglierà l’iperrealismo dell’australiano Guido Van Helten, la complessità dal gusto meccanico del francese Zoer, lo spagnolo Sebas Velasco, l’astrattismo caldo del nostro connazionale Gue, Marat Morik dalla Russia e Dulk, un altro spagnolo abile a confondere il confine tra realtà e fantasia.
Noi di DLSO.it siamo orgogliosi di essere media partner di questo festival, per quanto riguarda i contenuti musicali; FestiWall ha infatti affidato ai ragazzi di Ortigia Sound System Festival la direzione artistica del closing party.
Per l’occasione sono stati scelti i nostri amici Stump Valley, i local heroes Andrea Montalto, Cheval e Salvatore Porto.
Ospite d’onore Damiano Von Erckert, che si è gentilmente offerto per un’intervista un po’ diversa dal solito.
What’s the track that symbolized your first encounter with this musical and cultural scene?
There’s not THE track but something like Tralopscinor – Always Did, Always Will or The Order – Untitled [X-Ray]
You live in France now, can you name us a track you like from the extensive catalogue of French old school?
Well I have to name at last 3 tracks here which could stand for french sound but obviously those are just 3 of many wonderful tracks I know:
But there are also groups such as Cortex and incredible Pop music from France.
Have you been playing any hip hop tracks in your dj set that has set any european dancefloor on fire?
Not just one but one to mention is surely A.D.O.R. – One For The Trouble (1994) not just because of the famous house re-edit, his flow but also the message which is still current.
Do you reckon that this lo-fi house scene refers some how in hip hop? If so can you give us a lo fi track which describes best this similarity?
This so called lo-fi house is just a rough sounding version of dance music and refers as every other modern music to Jazz which is very simplified said a fusion of african drum rhythms and european classical harmony structures.
Hip hop has always been a tool for social protest. A movement that starts from the bottom of the society. Can you think of any techno or house tracks with a strong social meaning or that can somehow have played the same role of a certain kind of hip hop?
As Jazz and its poetic aspects Techno, House and Hip Hop used to be and partly still is a movement against establishments and mass consumption. You can take hundreds of songs from the mid of 80s till mid/end of the 90s wether it’s House from Chicago which for example spread the message of sexual equality or Techno from Berlin which stood for freedom. Underground stands for unity. One big Hit here and its message (unfortunately) describes still the current situation of the world is Joe Smooth – Promised Land
Name me a track where jazz and hip hop blend together perfectly
Strange love by Haruomi Hosono
This track contains many elements of jazz and rap. We should all try to check the lines inbetweeand stop thinking in genres or stigmata. Everything’s too serious.
It is any hip hop track that keeps inspiring you in your productions still today?
A lot but one album to mention is The LP by Large Professor.
An old school track to finish off your set
The Countach – Aqua Marina (Paradise Mix)
A track to dedicate to Mall Grab
Haha. Well… Jordan is for me like Paul Johnson – Welcome To The Warehouse
A track for DLSO readers
Wyndell Long – She